|
- |
Подготвително ниво Предучилищно образование |
Знания |
- има начални представи за заобикалящия свят
- познава последователността при изпълнение на познати задачи
- познава необходими средства за първоначално обучение.
|
Умения |
- изпълнява с разбиране прости задачи
- изразява чрез своето творчество усвоените начални представи за заобикалящия свят
- използва познати материали при изпълнението на задачи.
|
Самостоятелност и отговорност |
- участва активно в прости, познати дейности
- умее да изпълнява задачи под ръководството на възрастен
- познава последствията/резултатите от собствените си действия
|
Комуникативни и социални компетентности |
- разбира и предава кратка, несложна информация в устна форма
- работи в група като проявява толерантност към останалите деца в групата
- започва да изразява своята самостоятелност като нова социална роля
|
|
|
EQF - 1 |
Общо образование – начален етап на основното образование |
Знания |
- притежава основни общи знания за околния свят, необходими за по-нататъшно обучение и учене през целия живот
- знае основни правила за природосъобразен начин на поведение
- притежава елементарна обща култура
|
Умения |
- притежава практически умения, необходими за изпълнение на еднотипни прости задачи
- умее да прилага придобити знания за изпълнение на конкретна учебна задача
- прави правдоподобни предположения по събрани данни от заобикалящия го реален свят
|
Самостоятелност и отговорност |
- работи под пряко наблюдение, като използва инструкции или образец
- с помощта на учителя избира подходящи информационни средства за решаване на образователна задача самостоятелно и/или в група
- оценява с помощ собствените си действия и действията на другите
|
Компетентности за учене |
- учи или работи заедно с другите за събиране и обмен на информация
|
Комуникативни и социални компетентности |
- изгражда чувство на увереност и умение за устно и писмено общуване
- умее да защитава правата си, без да нарушава правата на другите
|
|
|
EQF - 2 |
Общо образование - основно образование / I степен на професионална квалификация |
Знания |
- притежава основни фактологични знания в определена сфера на обучение
- познава начини за извличане, подбор и използване на несложна информация
- притежава основни познания за жизненоважни социални сфери (семейство, училище, работна среда, малка общност и др.)
|
Умения |
- притежава основни познавателни и практически умения, необходими за изпълнение на прости задачи, за решаване на рутинни проблеми и за извършване на рутинни дейности;
- използва ограничен набор от умения при изпълнението на по-сложни задачи в познати условия;
- установява прости взаимовръзки по зададени критерии в различните сфери на обучение или работа;
- изпълнява прости операции с помощта на различни инструменти и несложни машини;
- разбира смисъла на инструкции, формулирани по начин подобен на изучавания в миналото;
- обяснява дейностите, които е/не е извършил и причините за това.
|
Самостоятелност и отговорност |
- работи с известна степен на самостоятелност при познати условия като носи отговорност за изпълнение на поставената задача;
- работи при нови условия по писмени или устни указания на контролиращия изпълнението на задачата;
- познава възможностите и рисковете при самостоятелно прилагане на изучените технологии.
|
Компетентности за учене |
- ориентира се във възможностите за продължаване на образованието и обучението си;
- оценява необходимостта от повишаване на някои от ключовите компетентности (майчин език, математика, компютри)
|
Комуникативни и социални компетентности |
- работи в група, приема и изразява мнение и/или критика;
- ориентира се правилно и действа адекватно спрямо зададена ситуация;
- обменя информация в устна и писмена форма;
- общува успешно в разнообразна социална и културна среда.
|
Професионални компетентности |
- извършва рутинни дейности при неизменящи се условия;
|
|
|
EQF - 3 |
ІІ степен на професионална квалификация |
Знания |
- притежава разширени знания в определена сфера на обучение отделните сфери на обучение или работа;
- познава начини за търсене, извличане, обработка и използване на различни видове информация;
- притежава основни познания за общочовешките ценности, демокрацията и гражданското общество;
- притежава знания за видовете обекти (суровини, материали, инструменти, машини, апарати и съоръжения) от определена област, техните свойства, предназначение и отношения (технологична последователност и изисквания за изпълнение на различни дейности), понякога и тяхната структура (съставни части);
- изразява се, като използва съответната за определената област терминология.
|
Умения |
- извършва самостоятелно предварително усвоени действия (поведение);
- при промяна в условията на работа взема решение за промяна в съответствие с правила и инструкции;
- изпълнява сложни операции с помощта на различни инструменти, машини, апарати, измервателни уреди;
- разбира смисъла на инструкции, задачи, обяснения, формулирани по различен от изучавания в миналото начин;
- обяснява дейностите, които е/не е извършил и причините за това, като предлага нови решения
|
Самостоятелност и отговорност |
- работи самостоятелно при променящи се условия, като носи отговорност за изпълнение на задачата, която му е възложена, прави оценка на качеството на изпълнението си по зададени критерии;
- проявява критично отношение при самостоятелното прилагане на изучените технологии
|
Компетентности за учене |
- може да взема решения относно своето образование и бъдещо кариерно развитие въз основа на самооценка на компетентностите / квалификацията си
- ориентира се във възможностите за продължаване на образованието и обучението си
- проявява готовност да се включи в обучения, като съзнава областта, в която има нужда да придобие нови знания, умения и компетентности
|
Комуникативни и социални компетентности |
- осъществява ефективни комуникации с колеги, клиенти и с прекия си ръководител
- общува на първи и втори чужд език
|
Професионални компетентности |
- извършва дейности с комплексен характер при изменящи се условия
|
|
|
EQF - 4 |
Средно образование Общо образование/ІІІ степен на професионална квалификация |
Знания |
- притежава задълбочени фактологични и теоретични знания в широк контекст в сферите на обучение или работа
- познава начини на обработка и използване на сложна информация
- прави устни и писмени изложения, формулира инструкции, задачи, обяснения, като използва съответната за определената област терминология.
- разработва критерии за оценяване
- притежава задълбочени познания за демокрацията, гражданското общество и международния правов ред
|
Умения |
- притежава широк набор от познавателни и практически умения за решаване на сложни задачи
- проявява творческо мислене и прилага алтернативни методи и начини на действие в позната и/или непозната ситуация и среда
- критически осмисля и оценява от различни гледни точки по зададени критерии резултати при решаване на задачи и проблеми в определена сфера на обучение или работа
- осъществява трансфер на знания и умения между отделните сфери на обучение или работа при изпълняване на сложни задачи и решаване на специфични проблеми
- организира производствен процес при условия, познати от обучението
- изпълнява сложни операции с помощта на различни инструменти, машини, апарати, измервателни уреди.
- контролира и подпомага персонала, като обяснява или демонстрира правилно изпълнение на дадена дейност
- прави оценка за качеството на изработения продукт, както и на работата на членовете на екипа
- разработва план за действие, като използва наличните ресурси
|
Самостоятелност и отговорност |
- проявява инициативност и способност да си поставя цели, да планира и обосновава действията си и да поема отговорност за тях
- поема отговорност при наблюдение или ръководство на обичайната работа на други
- проявява критично отношение и отговорност при прилагането на изучените технологии
- има нагласа за отговорно поведение и участие в обществения живот
- работи самостоятелно при променящи се условия, като носи отговорност както за изпълнението на персонално възложени му задачи, така и за задачи, възложени на екипа, за който отговаря.
- прави мотивирана оценка както на членовете на екипа, така и на качеството на изпълнението
|
Компетентности за учене |
- може да взема решения относно своето образование и бъдещо кариерно развитие въз основа на самооценка на компетентностите / квалификацията си
- ориентира се във възможностите за продължаване на образованието и обучението си
- използва разнообразни начини за разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация
- оценява необходимостта на персонала от обучение и им предлага подходящи възможности
|
Комуникативни и социални компетентности |
- работи конструктивно и в разнородни групи/екипи
- общува на първи и втори чужд език
- осъществява ефективни комуникации с колеги на различни позиции в йерархията на предприятието; договаря поръчки
- подбира самостоятелно начините за успешно и публично представяне на различни видове информация в определена сфера на обучение или дейност
- владее механизми за конструктивно социално участие и промяна и ги прилага в различни дейности и инициативи
|
Професионални компетентности |
- извършва дейности с комплексен характер при изменящи се условия, както и поемане на отговорности за работата на други лица
|
|
|
EQF - 5 |
ІV степен на професионална квалификация |
Знания |
- притежава за дълбочени фактологични и теоретични знания в широк контекст в сферата на обучение или работа;
- познава начини на обработка, използване и анализиране на сложна специфична информация
- познава принципите на планиране, организация и контрол на процесите в определена сфера на дейност
- разработва критерии за оценяване
|
Умения |
- планира, организира и контролира дейностите, вкл. производствен процес
- прави мотивирана оценка на качеството на изпълнение на дейностите
- прави предложения за оптимизиране на дейностите
- притежава умения за делово общуване
- изпълнява сложни операции с помощта на различни инструменти, машини, апарати, измервателни уреди
- контролира и подпомага персонала, като обяснява или демонстрира правилно изпълнение на дадена дейност
- прави оценка за качеството на изработения продукт, както и на работата на членовете на екипа
- разработва план за действие като използва наличните ресурси
- прави предложения, свързани с подобряване на материалната база, персонала и дейностите в предприятието
|
Самостоятелност и отговорност |
- работи самостоятелно при променящи се условия, като носи отговорност както за изпълнение на персонално възложени му задачи, така и за задачи, възложени на екипа, за който отговаря
- носи отговорност за работата на екипа, който ръководи
- прави мотивирана оценка както на членовете на екипа, така и на качеството на изпълнението.
- носи отговорност за правилното използване на материалната база
- притежава отговорно поведение и активно участва в обществения живот
|
Компетентности за учене |
- оценява пропуски в собствените си знания, умения и компетентности и предприема мерки за повишаване на квалификацията си, както самостоятелно, така и чрез участие в обучения, семинари и др.
- използва разнообразни начини за разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация.
- оценява необходимостта от обучение на персонала и предлага подходящи възможности
|
Комуникативни и социални компетентности |
- осъществява ефективни комуникации на различни нива
- управлява дейността на работни групи/екипи
- публично представя различни видове информация
- прави анализи, устни и писмени изложения, формулира инструкции, задачи, обяснения, като използва съответната за областта терминология, както на български, така и на чужд език
|
Професионални компетентности |
- извършва дейности с комплексен характер, при изменящи се условия, както и поема управленски отговорности за работата на други лица и за разпределяне на ресурси
|
|
|
EQF - 6 |
Професионален бакалавър 180 кредита по ECTS |
Знания |
- притежава и използва детайлни, теоретични и конкретни практически знания в областта;
- прави критичен анализ на принципи и процеси.
|
Умения |
- владее методите и средствата в областта;
- прилага професионално знанията и придобития практически опит чрез нови, нестандартни подходи и добре аргументирани решения.
|
Самостоятелност и отговорност |
- поема отговорност да управлява изпълнителски екипи и ресурси, включително в екстремни ситуации при експлоатация на обекти и при управление на структури
- проявява творческо мислене и практически умения при разработване и реализация на проекти с отчитане на влиянието на множество фактори
- проявява отговорност при експлоатация на обекти
- оценява своето и чуждото изпълнение
- ръководи работа в екип и обучава други в професионален план
|
Компетентности за учене |
- критично оценява степента на своята подготовка и съответствие на знанията си с необходимите за професията
- определя своите образователни потребности за повишаване на квалификацията и/или за преквалификация
|
Комуникативни и социални компетентности |
- анализира идеи, изразява проблеми и предлага решения в професионална среда на равнопоставени и висшестоящи, както и пред неспециалисти
- формулира убедителни становища, като използва качествени и количествени факти, аргументи и критерии
- излага разбираемо възгледите си по частни и глобални проблеми, оценява и приема аргументите на събеседниците си
- проявява ангажираност и солидарност с другите
- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици
|
Професионални компетентности |
- събира, обработва и анализира данни до оптимизационни или крайни решения или иновационни идеи
- осигурява принос при решаване на оперативни задачи в стандартни и нестандартни ситуации
- намира решения на казуси от социален, морален и етичен характер, особено при работа в екип и при обучение
|
|
|
EQF - 6 |
Бакалавър 40 кредита по ECTS |
Знания |
- притежава разширени и задълбочени теоретични и фактологични знания в областта, включително свързани с най-новите постижения в нея;
- самостоятелно интерпретира придобитите знания, като ги свързва с прилагането на факти и чрез критично възприемане, разбиране и изразяване на теории и принципи.
|
Умения |
- владее методи и средства, позволяващи решаване на сложни задачи;
- прилага логическо мислене и проявява новаторство и творчески подход при решаване на нестандартни задачи.
|
Самостоятелност и отговорност |
- притежава способност за административно управление на сложни професионални дейности, включително на екипи и ресурси;
- поема отговорности при вземане на решения в сложни условия, при влиянието на различни взаимодействащи си и трудно предвидими фактори;
- проявява творчество и инициативност в управленската дейност;
- преценява необходимостта от обучение на другите с цел повишаване на екипната ефективност.
|
Компетентности за учене |
- последователно оценява собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента знания и умения и планира необходимостта от разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация
|
Комуникативни и социални компетентности |
- формулира и излага ясно и разбираемо идеи, проблеми и решения пред специалисти и неспециалисти;
- изразява отношение и разбиране по въпроси чрез използване на методи, основани на качествени и количествени описания и оценки;
- проявява широк личен мироглед и показва разбиране и солидарност с другите;
- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици.
|
Професионални компетентности |
- събира, класифицира, оценява и интерпретира данни от областта с цел решаване на конкретни задачи;
- прилага придобитите знания и умения в нови или непознати условия;
- проявява способност да анализира в по-широк или интердисциплинарен контекст;
- използва нови стратегически подходи; формира и изразява собствено мнение по проблеми от обществен и етичен характер, възникващи в процеса на работата.
|
|
|
EQF - 7 |
Магистър Магистър след „професионален бакалавър по..” от същото професионално направление (120 кредита по ECTS) Магистър след бакалавър по същата специалност (120 кредита по ECTS) |
Знания |
- притежава широк спектър от теоретични и практически знания, голяма част от които са специализирани в съответната област, които надграждат достигнатото в предходния етап на обучение;
- познава, разбира и изразява теории, концепции, принципи и закономерности;
- владее високоспециализирани практически и теоретични знания, вкл. авангардни, които формират основата за оригиналност в разработването и прилагането на нови идеи и решения;
- демонстрира критично осъзнаване на знанията в областта и връзките между различните изучавани области.
|
Умения |
- владее богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за разбирането на абстрактни проблеми и разработването на творчески решения;
- прави диагностика на проблемите и ги решава, като се основава на съвременни изследвания чрез интегриране на знания от нови или интердисциплинарни области, като проявява способност за генериране на нови знания и процедури, свързани с провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации;
- формулира адекватна преценка в ситуации, характеризиращи се с непълна или ограничена информация и непредсказуемост
- развива нови и разнообразни умения в отговор на новопоявяващи се знания и практики;
- демонстрира свободно прилагане на иновативни методи и инструменти, отличаващи се с иновативност при решаването на сложни задачи и непредвидими проблеми в специализираната сфера на работа;
- намира и поддържа аргументи при решаване на проблеми с интердисциплинарен характер;
- проявява инициативност в работата и ученето в сложна и непредвидима среда, изискващи решаване на проблеми с множество взаимодействащи си фактори
|
Самостоятелност и отговорност |
- умее да изгражда административноорганизационни структури и самостоятелно да управлява екипи за решаването на сложни проблеми в непредсказуема среда, с множество взаимодействащи фактори и вариативни възможности;
- демонстрира овладяност в оперативно взаимодействие при управлението на промяната в сложна заобикаляща среда;
- проявява творчество и новаторство при разработването на проекти;
- инициира процеси и организира дейности, изискващи висока степен на съгласуваност формулира политики и демонстрира лидерски качества за реализацията им.
|
Компетентности за учене |
- системно и задълбочено оценява познанията си и идентифицира потребности от нови знания;
- демонстрира висока степен на самостоятелност и лесно се ориентира в сложно учебно съдържание, прилагайки собствени подходи и методи към овладяването му;
- използва разнообразни методи и техники за усвояване на комплексно учебно съдържание;
- владее богат понятиен апарат и проявява способности за концептуално и абстрактно мислене
|
Комуникативни и социални компетентности |
- умее да представя ясно и достъпно собствени схващания, формулировки на проблеми и възможни решения пред специализирана и неспециализирана аудитория, използвайки богат набор от техники и подходи;
- разработва и излага аргументирани схващания относно социални процеси и практики и обосновава предложения за тяхното усъвършенства не или промяна;
- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици
|
Професионални компетентности |
- събира, обработва и интерпретира специализирана информация, необходима за решаването на сложни проблеми от изучаваната област;
- интегрира широк спектър от знания и източници на информация в нов и сравнително непознат контекст;
- прави обосновани преценки и намира решения в сложна среда на разнообразни взаимодействия;
- демонстрира способности за адекватно поведение и взаимодействие в професионална и/или специализирана среда
- способен е да решава проблеми чрез интегриране на комплексни източници на знание, в условия на недостатъчна налична информация, в нова непозната среда;
- умее да инициира промени и да управлява процесите на развитие в сложни условия ангажира се с важни научни, социални и нравствени проблеми, възникващи в процеса на работата или обучението
|
|
|
EQF - 8 |
ДОКТОР без кредити по ECTS |
Знания |
- притежава и използва специализирани и систематизирани знания за извършване на критичен анализ и за синтезиране на нови идеи;
- владее методите на научните изследвания в областта;
- притежава способност за разширяване и изменяне на съществуващите знания в областта, както и на нейните взаимодействия с гранични научни области
- притежава знания с най-висока степен на сложност и извършва оригинални изследвания
- представя знания и разбиране на най-високо равнище, не само в областта, но и в близки научни области
- демонстрира и изразява знания чрез степента на сложност на проведените, разбрани и обосновани научни изследвания.
|
Умения |
- притежава умения да създава и ръководи мрежи или екипи, да разпределя времето и да управлява човешки и финансови ресурси, да решава комплексни проблеми чрез нови технологични методи и инструменти
- бързо намира, извлича, подрежда, синтезира и оценява необходимата информация от различни източници, независимо дали са подробни или оскъдни
- притежава умения да решава и преодолява критични проблеми в областта на проучването и/или нововъведенията, да подобрява стандартните модели и подходи, да развива иновативни решения чрез комбиниране на различни оригинални стратегии и технологии, да управлява несполучливите опити и да продължава напред, да подобрява стандартните модели и подходи
- владее методи и средства да предвижда промените и проблемите, да се абстрахира от средата и да мисли иновативно, да разработва и поставя рационален план, за да донесе нови идеи за плодотворен край, да усвоява бързо нови качества и умения, да предвижда технологичното и творческо развитие, да пише и представя научни и технически документи (научни статии, резюмета, доклади, фигури, графики и др.); да комуникира чрез различни медии пред различна аудитория;
- притежава умения като издръжливост, предприемчивост, твърдост, взискателност, приспособимост и интелектуална гъвкавост.
|
Самостоятелност и отговорност |
- създава и интерпретира нови знания чрез собствени изследвания или друга научна дейност
- чрез постигнатите нови знания демонстрира умения за разширяване на обхвата на досега познатата научна област и преценява необходимостта от актуални публикации
- притежава способност за самооценка на постиженията на изследователския труд;
- притежава способности да съставя, проектира, изпълнява и адаптира съвременен изследователски процес с научна стабилност.
|
Компетентности за учене |
- показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на значително количество знания от най-съвременните научни постижения или от областта на професионалната практика
|
Комуникативни и социални компетентности |
- представя качества и преносими умения, изискващи проявяване на висока лична отговорност, самостоятелна инициативност в сложни и непредвидими обстоятелства, както и в професионална или еквивалентна среда
- демонстрира общи способности да концептуализира, проектира и изпълнява проекти за генериране на нови знания, прилагане или разбиране на най-модерните достижения, както и да адаптира проектния дизайн към непредвидено възникващи обстоятелства
- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици
|
Професионални компетентности |
- детайлно разбира техники, прилагани за научни изследвания и сложни академични проучвания
- извършва информирани преценки по сложни въпроси в съответната област, често в отсъствието на пълни данни, както и да представя идеите и заключенията си ясно и ефективно пред специалисти и неспециалисти
- притежава способност да продължава изследванията в съответната научна област на все по-сложни равнища, като допринася за развитието на нови техники, идеи или подходи
|
|